Korakh: intercedir en moments difícils. Per Hil·lel Fuentes
Comentari de Torah de la Nova Escola Catalana
Just després del desastre de Korakh i els primogènits, el poble que estava reunit envolta a Moisès i Aaron, que marxen (o fugen) cap a la Tenda de Reunió. Un cop hi arriben “Déu va parlar a Moisés, dient: ‘Aparteu-vos d’entre aquesta assemblea i jo els destruiré en un instant!’ Van caure sobre els seus rostres.” (Bamidbar 17:9-10).
Moisés avisa al seu germà que agafi el seu encensari, que hi posi foc provinent de l’altar i que cremi encens, i que vagi corrents cap a la gent i que faci expiació, “perquè la fúria ha marxat de davant de Déu” i una plaga amenaça a tota la comunitat (vers 11).
Aaron corre amb l’encensari i s’adona que la plaga ja ha començat a afectar a tothom. Però comença a cremar encens, “es va interposar entre els morts i els vius, i la plaga es va aturar” (vers 13). Finalment, Aaron retorna a la Tenda amb Moisés, “i la plaga estava controlada” (vers 15).
El mestre Ovadia Sforno interpreta el vers 13, quan Aaron s’interposa entre els morts i els vius, dient que quan Aaron es queda allà i manté la posició, protegint als malalts per tal que no morissin. Fent això, desobeeix la instrucció directa que Déu els havia donat a ell i a Moisés: “separeu-vos d’entre aquesta assemblea…” al vers 16:21, i que es repeteix al principi del fragment que estudiem avui. I fent això, Sforno ens explica que ningú més cau malalt per la plaga: “I la plaga es va aturar” (Ovadiah ben Jacob Sforno, Commentary on the Torah, traduït i comentat per Rabí Raphael Pelcovitz, p. 738).
Quan Aaron torna a la Tenda, “la plaga estava controlada”, és a dir que aquelles persones que havien emmalaltit, es van curar (Ovadiah ben Jacob Sforno, p. 738).
La persona que gairebé sempre intervé per aplacar la fúria de la divinitat és Moisés, i ho fa amb raonaments i peticions. Però aquest cop és Aaron qui executa l’acció, que és totalment contrària, segons Sforno, a una ordre directa de la mateixa divinitat.
A vegades potser cal intervenir per defensar aquells més cecs, els que no volen veure la realitat, que reclamen les conseqüències de les males accions dels altres als responsables erronis, com fan els Fills d’Israel en aquesta ocasió, que acusen Moisés i Aaron d’haver assassinat a Korakh i els seus seguidors. I de vegades, aquesta intercessió també cal fer-la enfrontant-se directament a la part agreujada.
I com es fa? Com Aaron, posant-se entre els morts i els vius, al bell mig de les dues parts. I mantenint la posició i “fent expiació”, és a dir balancejant justícia i misericòrdia, buscant l’equilibri entre el rigor i tolerància, posant pau entre les dues parts. L’empatia, la capacitat d’entendre a l’altre quan no hi estàs d’acord, és un tret que cal treballar i cuidar.
Xabat xalom.