El següent text és una adaptació de l’article «Ha’Melech Ha’Kadosh», publicat originalment a Halacha yomit el dia 2 d’octubre del 2019.

La Gemarà (Berakhot 12b) diu: “Rabba bar Hinena va dir en nom de Rav: durant tot l’any, hom recita les benediccions “Ha-el ha-kadoix” i “Melekh Ohev Tsedakà u-mixpat” mentre que durant els 10 dies entre Roix HaiXanà i Iom Kipur, quan es reciten “Ha-melekh ha-kadoix” i “Ha-melekh ha-mixpat“. Això vol dir que durant els 10 dies de penediment, la conclusió de les benediccions respectives és “Ha-melekh ha-kadoix” i “Ha-melekh ha-mixpat“. Raixí explica que “Ha-melekh ha-kadoix” es refereix al fet que HaiXem demostra el seu regnat jutjant a tota la creació i, per aquesta raó fem aquesta menció durant l’amidà.

Si hom està recitant l’Amidà i, en arribar a la meitat, no està segur/a si ha recitat “Ha-melekh ha-kadoix” o “Ha-El ha-kadoix“, segons Maran Rabbeinu Ovadia Iossef zt”l, cal assumir que s’ha recitat de la forma en què s’acostuma a recitar durant la resta de l’any i, per tant, cal tornar a repetir l’Amidà des del principi.

Si hom acaba la benedicció dient “Ha-El ha-kadoix” i s’adona de l’error en el temps que es triga a dir les paraules “Xalóm Alekha Rebbe” (aproximadament un segon) i corregeix l’error de forma immediata recitant “Ha-Melekh ha-kadoix“, es compleix amb l’obligació i no cal tornar al principi de l’Amidà.

I passa el mateix quan es recita “Ha-Melekh ha-mixpat” quan s’acaba la benedicció de forma errònia, recitant “Melekh Ohev Tsedakà uMixpat” i es corregeix de forma immediata recitant “Ha-Melekh ha-mixpat“, es compleix amb l’obligació.

En relació amb “Ha-Melekh ha-mixpat“, si hom ha recitat “Melekh Ohev Tsedakà uMixpat” i no ha fet la correcció immediata, no cal que torni a recomençar l’Amidà des del principi, sinó que cal tornar a recitar la benedicció “Haixivà xofetenu…” i continuar. Només cal repetir l’Amidà sencera en el cas que hom s’adoni que ha recitat “Melekh Ohev Tsedakà uMixpat” un cop ha acabat l’Amidà. El costum Aixkenazí és que no es torna a repetir l’Amidà en absolut quan hom erra en la benedicció “Ha-Melekh ha-mixpat“, encara que se n’adoni a la meitat o al final de tot.

De forma addicional, durant els Deu Dies de Teixuvà, és costum afegir els versos “Zokhrenu Le’Khaïm“, “Mi Khamokha“, “U’khtov Le’Khaïm Tovim” i “Uve Séfer Khaïm” a l’Amidà, tal com s’indica als siddurim. Si hom oblida afegir “Zochrenu Le’Chaim” i se’n recorda mentre recita la benedicció “Xemà kolenu“, es pot afegir el vers en aquesta benedicció abans de recitar les paraules “Ki atà xomea“, ja que en aquesta benedicció, “Xemà kolenu“, es poden demanar peticions personals, i “Zochrenu Le’Chaim” es considera una necessitat personal. Tot i això, no es pot afegir el vers “Mi khamokha” aquí, perquè és una alabança a HaiXem, i no pas una petició personal.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.