El següent text és una adaptació dels articles «The Mitzvah of Counting the Omer» i «One Who is Unsure Whether or Not One Has Counted the Omer», publicats originalment a Halacha yomit.
La Torà ens diu «I comptareu per vosaltres, des del dia següent al xabat, des del dia en què es porta l’ofrena agitada de l’òmer, set setmanes completes seran» (Vaicrà-Levític 21:15).
Els savis, al tractat Menakhot 65b del Talmud, ens expliquen que «el dia següent al xabat» es refereix al dia següent al primer dia de Pessakh, que és dia festiu –el dia següent al dia de Pessakh, que també es coneix com a xabatón–, pel que a la nit següent del primer dia de Péssakh, després d’Arvit, comencem a comptar l’òmer. És una mitsvà toraítica comptar l’òmer des del dia 16 de Nisan fins al final de les set setmanes, és a dir durant 49 dies.
Comptar l’òmer: una mitsvà toraítica o rabínica?
Tot i això, la Torà també ens diu «I comptareu per vosaltres set setmanes, d’ençà que la falç comença a segar les espigues començareu a comptar aquestes set setmanes», el que significa des del moment en què l’ofrena de l’òmer es recol·lectava. Malauradament, avui que no tenim el Bet haMikdaix, no es pot fer ni la recol·lecció de l’òmer ni portar-ne l’ofrena. Per tant, la mitsvà de comptar l’òmer és només rabínica en commemoració dels serveis i actes que es feien al Bet haMikdaix, i aquesta és l’opinió de Rav Hai Gaon, Tosafot, Roix, Itur, Raixbà, Ran i altres.
Algú que s’oblida de comptar un dia
La mitsvà de comptar l’òmer és una mitsvà independent durant cada dia separat durant el període, i per aquesta raó es fa una benedicció cada dia abans de comptar.
Malgrat això, d’acord a l’opinió de Ba’al Halakhot Gedolot, si algú s’oblida de comptar l’òmer un dia del període, no pot seguir comptant l’òmer, ja que no és possible comptar si ens saltem un número (per exemple, comptar «un, dos, quatre» és incorrecte), pel que si algú s’oblida de comptar un dia, no pot rectificar i el que compti a partir de llavors no es considera «comptar».
Halàkhicament parlant, mantenim que fins i tot i algú s’oblida de comptar un dia de l’òmer, pot seguir comptant la resta de dies, ja que cada dia és una mitsvà independent segons es desprèn de Maran Xulkhan Arukh.
Tot i això, com se segueix la norma d’«en cas de dubte no es beneeix», si hom s’oblida de comptar un dia, ha de seguir comptant sense fer la benedicció inicial.
El moment de comptar l’òmer
El moment apropiat per comptar l’òmer és a la nit. Si algú s’oblida de comptar durant la nit, es pot comptar durant la resta del dia sense recitar la benedicció. En aquest cas, es pot seguir comptant durant les nits següents fent la benedicció inicial.
Algú que no recorda si ha comptat o no
Com que la major part dels Rixonim estan en desacord amb la posició de Ba’al Halakhot Gedolot, si algú oblida comptar l’òmer un dia, pot seguir comptant la resta de les nits. Malgrat això, com que la prohibició de recitar una benedicció en va és molt estricta i severa, ja que comporta la pronunciació del nom de Déu en va, mantenim que en relació a la benedicció «al sefirat haÒmer», cal prendre en consideració l’opinió de Ba’al Halakhot Gedolot, i algú que ha oblidat comptar durant un dia [durant tot el període, és a dir des de la caiguda de la nit fins a la següent posta del sol], continua comptant però sense recitar la benedicció inicial, per la norma d’«en cas de dubte, no es beneeix».
Sobre l’exemple que tractem, i per causa dels dubtes sobre la posició de Ba’al Halakhot Gedolot, podríem dir que si algú té dubtes sobre si ha comptat l’òmer o no –o si ha comptat de forma correcta, per exemple, si ha resat sol/a sense minyan, i no té clar si ha comptat el número adient–, hauria de seguir comptant les següents nits, però no podria recitar la benedicció, ja que com diu Ba’al Halakhot Gedolot, si algú s’oblida de comptar un dia, no continua comptant.
Halàkhicament parlant, això no és així, ja que només quan algú està del tot segur que ha oblidat de comptar un dia cal prendre en consideració l’opinió de Ba’al Halakhot Gedolot i seguir comptant sense recitar la benedicció. Però si no s’està del tot segur si s’ha comptat o no el nombre correcte, no es pren en consideració per causa del desacord esmentat dels Rixonim.
Per tant, en aquest cas [algú que no recorda del cert] l’halakhà diu que cal seguir comptant les nits següents amb benedicció.
Resum: si algú no recorda del cert si ha comptat o no ha comptat l’òmer, ha de continuar comptant els dies següents amb benedicció. Només si algú està del tot segur que s’ha oblidat de comptar durant un dia, o que ha comptat de forma incorrecta, no podrà recitar la benedicció en els dies següents.